Heden ten dage worden we overstelpt met nieuws, informatie, afspraken, ... We zijn met z'n allen nog nooit zo verbonden geweest. Je hoeft je smartphone maar uit je broekzak te nemen, even te swipen en je oom, die aan de andere kant van de wereld zit, hangt aan de lijn. Beter nog! Je kan rustig video callen, Face-timen, Skypen, ... terwijl je onderweg bent naar waar je smartphone je ook maar zegt naartoe te gaan.

Verspreiden van informatie en nieuws kan zo gemakkelijk en zo snel dat we vaak vergeten stil te staan of alles wat we lezen wel waarheid is! Zien we wel de realiteit op het schermpje in onze broekzak? Fact-checker is het beroep van de 21e eeuw: Ik schrijf wat, zorg dat het zo snel mogelijk gedeeld wordt via allerhande kanalen en zodoende de werel rond gaat (voor de noobs = viral gaan - want iedereen wil zijn 5 seconds of fame) en als fact-checker mag je nadien nagaan of wat ik geschreven heb ook maar uberhaupt klopt. De omgekeerde wereld geleid door president Trump.

Het doet ons met weemoed denken aan lang vervlogen tijden waar verhalen een moraal hadden en nieuws pas echt nieuws was! Al deze verhalen en feitjes werden dan ook mooi gebundeld en indien mogelijk ook gedrukt voor verspreiding. Een huzarenstukje om steeds de deadline te halen is me verteld geweest.

De titel van dit artikel zal onze jongste KWIKKERS dan ook geen belletje doen rinkelen, echter bij onze iets oudere leden zal de KWIK ECHO nog wel een glimlach op het gezicht toveren. Decennia lang had onze club een wekelijkse circulaire. Het nieuws van de KWIK wereld was er wekelijks in terug te vinden. Ik heb me laten vertellen dat het thuis soms drummen was om als eerste de nieuwe uitgave van het clubblad te mogen lezen.

Daar het wekelijkse schrijven en via stencils drukken van de wekelijks blad een zeer arbeidsintensief proces was, werd de wekelijkse uitgave in de loop van de jaren aangepast naar een maandelijkse circulaire. De groeiende extra-(vrije)tijdsbestedingen zorgden ervoor dat de KWIK ECHO een stille dood stierf.

De afgelopen 10 jaar zijn e-mail en website met wissellend succes de voornaamste informatiedragers geweest van onze club. En ook heden ten dage beroepen we ons op e-mail, website, facebook en twitter om zoveel mogelijk clubleden en sympathisanten het nodige KWIK nieuws te bezorgen. Ook hier met wisselend succes. Hoe gemakkelijk het ondertussen is geworden om informatie beschikbaar te stellen, het wordt steeds moeilijker om mensen te bereiken.

Voor de geïnteresserden, hieronder alvast enkele covers van KWIK ECHO over de jaren heen. Geniet ervan!

Ik hoop dat er nog enkele exemplaren bij (oud-)leden weggeborgen liggen op zolder, in de kelder of in de boekenkast? Ik heb alvast genoten van de enkele exemplaren die ik heb kunnen lezen!

Misschien zien we ons clubblad ooit terug uit de as herrijzen!?

Groeten,

Ken