De U19 reekswinnaar Kwik KC mag zich nu ook Belgisch zaalkampioen 2016-2017 noemen. In de finale moest Boekenberg de wet van de sterkste erkennen: 17 – 12.

Waar bij Boekenberg niemand lekker in de wedstrijd zat, was aan de andere kant Alec Verlinde & co onhoudbaar. Mochten we de kansen, die redelijk wat aanwezig waren, in de eerste helft afgewerkt hebben had de 2de helft niet meer dan een formaliteit geweest. De scheids was bij momenten ook niet echt bij de les. Zo zag ik zeker 4 strafworpen in de eerst helft niet gefloten. Boekenberg moest super-sub Maline inbrengen die het uitstekend heeft gedaan en de meubelen als het ware gered heeft voor de Panters.

Met een volle lading Geel Zwarte aan de ene kant, en de Boekenberg-supporters daar precies tegenover was de sfeer in de Herentals duidelijk aanwezig.

Waren het zenuwen, of gewoon de spanning van een volle zaal? Het duurde even voor we aanvallend ons spel vonden. Duidelijk dat wij beter aan de wedstrijd beginnen. Boekenberg komt niet aan aanvallen toe onder de enorme verdedigende druk van de Kwikkers. Via Famke, inloper en Axel, afstandsschot wordt het 2-0. Het wordt 3-0 via Kyle waarna Boekenberg een time out aanvraagt. Het spelbeeld blijft echter hetzelfde waarbij Alec vooral opvalt door zijn gretigheid. De “pan” op Jonas nadat deze een vrij worp mocht nemen was een knap staaltje van gedrevenheid.

Tijd voor Boekenberg om de wedstrijd te doen kantelen. En dat doen ze ook met het inbrengen van Maline (wij hadden ze van bij aanvang verwacht). Via Brent en Riet wordt het 3-2. Alec met een knaller schuin achter de korf naar 4-2. Het blijft echter klungelen in de afwerking. Daardoor kunnen de panters zich terug in de wedstrijd knokken via Maline met een shot van ver: 4-3. De wedstrijd wordt evenwichtiger maar Kwik loopt terug uit naar 6-3 via Roan en Alec met 2 knallen van ver. Boekenberg neemt echter in de laatste minuten van de 1ste helft het heft in handen en via Seppe, Jonas en Maline (vrij worp) gaan we rusten met een stand van 6-6. Duidelijk een contrast met de wedstrijden tijdens de regluiere competitie wat doelpunten betreft.

2de helft wordt Famke wederom foutief gestopt op doorbraak en nu fluit de scheids wel een strafworp, feilloos omgezet door Alec. Direct daarna Chloe via inloper, 8-6. Boekenberg echter terug langszij via 2 rommelige fases waarbij er 2 strafworpen vallen. Tijd om een wissel door te voeren en Axel Willemsen komt in de plaats van Axel De Pauw die daarna in de plaats van Roan komt. Een gouden wissel zo blijkt.

Alec, duidelijk man van de match, brengt ons terug op voorsprong met 2 afstandsschoten: 10-8. Van dan af is het al Kwik dat vooral via een zeer sterke Alec de wedstrijd volledig op slot gooit. Via Axle De Pauw, Alec, Siele en Kyle wordt het 15-9. Boekenberg kon enkel via Maline nog de weg naar de korf vinden. Nog even komen de panters terug maar de wedstrijd is dan al gespeeld.  Via Kyle en Famke eindigt de wedstrijd op 17-12 en kronen de Biekes zich tot zaalkampioen 2016-2017.

Finalewedstrijden bij de jeugd zijn altijd een zenuwachtige bedoening en dan is de kwaliteit niet altijd van hetzelfde kaliber als tijdens de reguliere competitiewedstrijden. Echter we waren over gans de wedstrijd in alle aspecten van onze sport sterker als team! Vorig jaar werden onze junioren weerhouden van de kruisfinales door een fout van het comité reglementen. Er is echter maar één manier om recht te doen zegevieren. Kwik bewijst dat hard werken en vooral met een juiste mentaliteit alles mogelijk is. Proficiat aan de spelers, coachen en begeleiders. De eerste zaaltittel bij de jeugd is binnen!

Doelpunten: Alec 5 + (2 P) - Kyle 3 - Roan 1 – Axel De Pauw 2 – Famke 2 – Chloe 1 – Siele 1