Beste leden,

Zoals velen, zo niet iedereen, hebben gelezen/gehoord worden vanaf maandag 18/05/2020 terug groepstrainingen toegelaten tot 20 personen en 1 trainer.

Heel veel van onze leden kunnen natuurlijk niet wachten om terug op het terrein te staan. We kregen reeds massaal de vraag of er terug trainingen op kwik kunnen doorgaan. Wij als hoofdbestuur zijn natuurlijk blij dat jullie meteen terug willen korfballen. (Misschien is er wat verveling met gemoeid)

Echter is het voor ons niet evident om dit zomaar goed te keuren.

Waarom niet vraagt u zich misschien af?

• Om trainingen te laten doorgaan dienen we ons enerzijds de vraag te stellen of het verantwoord is om onze leden terug samen te brengen. Daar dit virus allesbehalve is verdwenen uit het straatbeeld noch dat er een remedie is tegen gevonden, maakt deze vraag niet evident.

Anderzijds dienen we ook na te gaan of onze sport enigszins te bespelen valt onder de Covid-19 regels EN zonder elkaar te besmetten tijdens trainingen. (De bal, paal om maar enkele voorwerpen te noemen zijn gigantisch gevaarlijk om besmettingen op te lopen.)

Het coronavirus verspreidt zich van mens op mens via kleine druppeltjes die bij hoesten en niezen vrijkomen. Via die druppeltjes komt het virus terecht in de lucht, op voorwerpen en oppervlakken. Wie die druppeltjes inademt of via de handen in de mond, neus of ogen binnenkrijgt, kan besmet raken met het virus. Er is geen bewijs dat de besmetting via de huid gebeurt. Het risico op besmetting verkleint door meer dan anderhalve meter afstand te houden van zieke personen, het gezicht zo weinig mogelijk aan te raken en aandacht te hebben voor een goede handhygiëne.

Voorlopig is er geen bewijs dat het virus zich via transpiratie (het zweten) kan verspreiden.

Als bestuur willen we onze leden natuurlijk zo snel als mogelijk terug op het terrein zien trainen. Echter laten we dit niet toe zonder zeker te zijn dat het veilig is voor iedereen. (Of toch zo veilig als mogelijk)

Voorlopig laten we dan ook geen trainingen toe en blijft de club gesloten.

Echter zijn we volop bezig aan een draaiboek om trainingen te laten doorgaan op onze club onder deze speciale omstandigheden. Dit draaiboek zal zo snel als mogelijk doorgestuurd worden naar onze leden en dient te allen tijde gevolgd te worden als je komt trainen. Dit draaiboek zal alle informatie bevatten omtrent de trainingsuren, te volgen routes, ontsmettingszones enzovoort.

We hebben als richtdatum om de trainingen te hervatten: woensdag 01/07/2020.

Deze datum is naar voor gekomen daar velen onder jullie terug naar school dienen te gaan en mogelijks hebben velen onder jullie nog examens.  (Kans op besmetting)

Anderzijds geeft dit ons de tijd om ons draaiboek te optimaliseren en de nodige voorbereidingen te treffen om dit alles in goede banen te leiden.

Zoals steeds kan u met uw vragen terecht bij onze ombudsman Yannick Van Dyck. (yannick.vandyck@kwik-korfbal.be)

Alvast bedankt voor jullie begrip!

Namens het hoofdbestuur,

Isenborghs Joeri